13-01-2016, 00:00
Od kilku lat toczy się dyskusja na temat tego czy galerie handlowe powinny po-wstawać w centrum czy na obrzeżach miast. Zwolennicy drugiego rozwiązania, jako główny argument podają fakt, że obiekty o tak dużej powierzchni często zaburzają charakter zabudowy miejskiej.
Projekt galerii handlowej w Lublinie Fot. Biuro projektowe AP Szczepaniak |
- Rozwiązaniem tego problemu jest umiejętne dostosowanie projektu do założeń urbanistycznych najbliższej okolicy - tłumaczy Agnieszka Szczepaniak i jako przykład podaje jeden z projektów opracowanych przez pracownię AP Szczepaniak - galerię handlowo-usługowo-biurową w Lubinie.
Dziś galerie handlowe pełnią wiele funkcji. Oprócz podstawowej - handlowej, są miejscem, w którym znajdziemy liczne kawiarnie, restauracje, kina czy siłownie. Jest to przestrzeń stworzona dla mieszkańców miast, którzy powinni bez ograniczeń móc z niej korzystać. Tym bardziej liczy się tu dobra lokalizacja, która umożliwia każdemu swobodne dostanie się na teren obiektu.
Ulokowanie galerii handlowej w centrum miasta nie musi być zabiegiem, który dewastuje najbliższą okolicę. Należy jednak pamiętać o jakości, zarówno architektury, jak i usług, które się w niej ulokuje. Takie właśnie obiekty powstające na przestrzeni lat są dzisiaj iko-nami i warto je odwiedzać nie tylko po to, by zrobić zakupy. Mowa o domu handlowym KaDeWe w Berlinie, Harrods w Londynie, La Fayette w Paryżu czy też Galerii Vittorio Emanuele w Mediolanie. - Przygotowując projekt koncepcyjny galerii handlowej w Lubinie, zależało nam na tym, aby obiekt harmonijnie wpisywał się w najbliższe otoczenie. W tym przypadku było to zabytkowe centrum miasta - tłumaczy Agnieszka Szczepaniak. - Budynek wpisuje się w „Oś” prowadzącą od zabytkowej baszty w kierunku Ratusza, którego wieża jest dominantą, zwieńczoną ozdobnym hełmem i zegarem. W bez-pośrednim sąsiedztwie planowanej galerii znajdują się fragmenty muru obronnego i zabytkowy kościół - dodaje Agnieszka Szczepaniak.
Projekt koncepcyjny galerii handlowej w Lubinie zakładał stworzenie budynku, którego elewacja – prawie w całości wykonana ze szkła - będzie łączyć w sobie elementy nowo-czesności oraz tradycji. W tym celu posłużono się zabiegiem, jakim było stworzenie na-druku na powierzchni szkła, który przedstawia kamienice. W ten sposób architekci osią-gnęli swój cel. Obiekt tworzy integralną część zabudowy miejskiej, a zarazem jest cieka-wym przykładem współczesnej architektury, wykorzystującej innowacyjne rozwiązania w budownictwie.
Podobne artykuły
Komentarze